Inburgeren - Reisverslag uit , van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu Inburgeren - Reisverslag uit , van Anne-Sophie Brand - WaarBenJij.nu

Inburgeren

Door: Anne-Sophie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Sophie

12 Augustus 2016 | ,

Bon dia!

Het is nu vrijdagochtend en ik heb weer van alles wat ik met jullie wil delen.
Wat gaan de dagen hier snel voorbij. En niet omdat ik tot 12 uur in mn bed blijf liggen, maar gewoon omdat ik zo ontzettend veel wil doen!
Deze week stond ook weer in het teken van 'regelen'. Officieel ingeschreven, zorgverzekering afgesloten, bankrekening geopend, werkvergunning aangevraagd, etc. Nu nog de medische keuring en het vinden van een leuke auto en ik ben echt helemaal klaar om hier een fantastisch leven te gaan leiden.
De groep mensen die ik hier heb leren kennen is erg gezellig. Het klikt onderling, we gaan veel op pad, we kletsen, lachen, hebben serieuze gesprekken, genieten en ontspannen samen. Zo zijn we deze week onder andere naar een vistentje geweest. Je eet eigenlijk wat de visser gevangen heeft die dag. Elke dag verse vis. Grote gamba's, witvis, red fish. Hier eten is een hele ervaring op zich. Je gaat in een rij staan, je besteld wat je hebben wilt. Ze stoppen het in een zakje, laten je zien of je de hoeveelheid goed vindt, en door het zakje te wegen wordt de prijs bepaald. Je besteld er friet bij, een soort van zure uien, een sausje en pan bati (een soort brood). Vervolgens loop je naar een tafeltje (aan de waterkant) en wacht tot ze je eten komen brengen. Even later komen ze met een bak naar je tafel toe en is de vis gebakken en kun je lekker smikkelen. Eten bij dit restaurant Zeerover is niet aan te raden tijdens je eerste date..... Je handen, je mond, je bent een al vette hap!
Ook hebben we deze week bij een lokaal cafetje een drankje gedaan. Een soort keet langs de kant van de weg. Als ik alleen was geweest, had ik hier nooit gestopt, maar een Arubaanse in ons gezelschap wees ons op dit cafetje en het was hartstikke leuk. Die locals brengen je hier naar de leukste plekjes, die je als vreemdeling voorbij zou lopen.
Een ander hoogtepunt deze week was het Carubian Festival. Iedere donderdag is er in San Nicolaas (zuiden van Aruba en tevens het dorp waar ik werk) een soort festival. Er staan verschillende kraampjes met eten, waaronder een Surinaamse. Ik kreeg allemaal flashbacks naar Suriname, heerlijke bami, roti, kip, saoto soep... Verder zijn er allemaal kraampjes met heerlijk gebak, zelfgemaakte spullen, kokosmelk uit een kokosnoot, etc. Ook was er een soort podium waar later op de avond verschillende optredens waren. Een heuse cabaretier praatte deze avond aan elkaar, een hilarische avond. Later kwam er een soort parade langs. Mensen in mooie verenpakken, danseressen, muziekinstrumenten, het was echt een geweldige avond! Heel bijzonder om zo hartverwarmend tussen de locals te worden ontvangen. Je moet gewoon meegaan in hun flow, op je af laten komen en zien wat er gebeurd. Ik kan het niet eens beschrijven hoe mooi dat is.
Verder hebben we ons ingeschreven voor de cursus Papiamento. (start in september) Echt wel nodig en interessant om te gaan doen. De taal is een mix tussen Engels, Spaans, Portugees, Nederlands. Een brabbeltaaltje noem ik hem. Tot nu toe kom ik nog niet verder bon dia (goedemorgen) bon tardi (goedemiddag) bon nochi (goedeavond) danki (dankjewel) ayo (dag!)
Deze week ben ik ook een aantal keer op school geweest. De eerste meeting met het team is geweest, we hebben kennisgemaakt met elkaar, mijn klaslokaal krijgt steeds meer vorm en de kriebels beginnen steeds meer te komen. Ik merk dat ik het toch best spannend vind. Hoe zijn de kinderen, kunnen ze mij goed verstaan, hoe gaat het onderwijs er in de praktijk aan toe, hoe ga ik alles op papier zetten, mijn lessen voorbereiden, aan doelen werken.. Ik heb enige ervaring in de kleutergroepen, maar klas 3 (groep 5) is toch weer een omschakeling en nieuw voor me. Collega's zijn ontzettend aardig en behulpzaam, maar ik moet het toch zelf gaan doen. Nu weet ik totaal niet wat ik kan verwachten en het onbekende maakt het nu zo spannend. Maar zoals alles hier op Aruba, go with the flow en dan komt het vanzelf weer goed.
Ons huis hier bevalt verder prima. Het is erg schoon en goed onderhouden. De ligging is alleen een dingetje... Ik reis bijna 40 minuten naar mijn werk. We zijn aan het kijken of we eventueel kunnen wonen in Santa Cruz. Dat ligt iets gunstiger ten opzichte van werk. Aangezien we voor 3 maanden getekend hebben voor onze huidige woning, kunnen we in alle rust rondkijken naar een alternatief. Verder huur ik nog steeds een auto. Ben wel op zoek naar een koopauto, omdat dat financieel toch verstandiger is. Huren is duur.
Vandaag staat op de planning op naar Renaissance Island te gaan. Dit is een prive-eiland waar je met een bootje naar toe vaart. Op dit eiland lopen flamingo's rond. Ben erg benieuwd hoe het er uit ziet!
Foto's plaats ik regelmatig op Instagram en Facebook. Dus ook daar kun je me volgen.

Ik ben er overigens achter gekomen dat mijn Arubaanse nummer niet bij iedereen is aangekomen..
Je kunt me gewoon whatsappen, maar niet op mijn Nederlandse nummer. Mijn Arubaanse nummer is +297 739 1989.

Ayo en tot gauw!

  • 12 Augustus 2016 - 17:39

    Marije:

    Wat een heerlijk verhaal weer :-)
    Klinkt alsof je al goed begint te wennen. Wat heb je weer veel meegemaakt, gedaan en gezien.
    Als ik je verhalen steeds lees bekruipt me af en toe toch echt het gevoel dat ik daar ook wel had willen zijn, en dat van iemand die 2 weken in de achtertuin al ver genoeg vindt

  • 12 Augustus 2016 - 20:16

    Vera:

    Ik lees dat jij je al aardig thuis voelt daar, dat is fijn om te lezen en Anne Sophie denk erom....de kinderen boffen met jou als juf! Het gaat je zeker lukken! Leuk als we daar straks nog meer over horen. Geniet nog van je vrije dagen en tot gauw voor het vervolg hiervan....groetjes Vera

  • 12 Augustus 2016 - 20:18

    Marleen:

    Wat een leuk verhaal. Vind het mooi om je zo een beetje te kunnen volgen. Wens je nog veel plezier en geniet maar lekker.

  • 14 Augustus 2016 - 11:17

    Margo:

    Lieve Anne-Sophie, het geregel is bijna achter de rug, gelukkig. Maar genieten doen jullie ook. Heel verstandig om je door locals de weg te laten wijzen. Zo kom je op de mooiste plaatsen en leer je het eiland het beste kennen. Papiamento's, helpt daar natuurlijk ook bij. Leuk dat je dat gaat doen. Nog even en dan naar school, lijkt me spannend, maar je gaat het zeker leuk vinden en goed doen. Heel veel plezier en succes. Liefs Margo

  • 25 Augustus 2016 - 14:56

    Henny:

    Leuk om je belevenissen te lezen en je zo een beetje te kunnen volgen in het verre Aruba.
    Ik heb er alle vertrouwen in dat het een super jaar voor je gaat worden.
    Geniet ervan en we zullen je missen in het Neerbeekse.....
    Grt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2016

Glitterjurken en stropdassen

05 Oktober 2016

Enjoy the little things in life.

26 Augustus 2016

Eerste schoolweek

12 Augustus 2016

Inburgeren

01 Augustus 2016

Aangekomen op ONE HAPPY ISLAND
Anne-Sophie

Actief sinds 25 Juni 2016
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 9074

Voorgaande reizen:

25 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: